شهید عبـدالله نــظری قلعه

جنبــش دانـــش آمـــوزی استان مازندران

شهید عبـدالله نــظری قلعه

جنبــش دانـــش آمـــوزی استان مازندران

شهید عبـدالله نــظری قلعه

آنچه ملاحضه می فرمائید در مورد شهید والا مقام عبدالله نظری قلعه از شهدای دانش آموز شهرستان بهشهر می باشد که به همت اعضای جنبــش دانـــش آمـــوزی استان مازندران پژوهش و ارائه شده است . انشاءالله مورد قبول قرار گیرد.
نام پدر : محمد علی
تاریخ تولد : 1346/09/19
تاریخ شهادت : 1360/09/24
محل تولد : بهشهر
گلزار شهدای شهید آباد بهشهر
نحوه شهادت : اصابت ترکش
محل شهادت : غرب شیاکو
منتظر نظرات و پیشنهادات و اطلاعات شما هستیم.

بايگاني

« بُرو فانتوم » شعری از شهید عبدالله نظری

شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۵۶ ق.ظ

شهدا مظهر آزادگی و سبک بالی هستند، شهدا با فدا کردن جان خود و با رشادت های خود کاری کردند که در همیشه ی تاریخ ماندگار شدند. آسایش و آرامش و امنیت امروز ما در سایه ی رشادت ها و جان فشانی های آن دلیرمردان است که با فدا کردن جان خود آن را برای ما به ارمغان آوردند. شهدای کشور عزیزمان در هشت سال دفاع مقدس جان خود را به دست گرفته و برای رسیدن به هدفی بالاتر خالصانه تقدیم خدا  کردند. هدفی که تنها شهدا آن را درک کردند و با خدای خود عهد بسته اند تا برای رسیدن به آن عزیزترین چیز خود که همان جان است فدای آن کنند.

 

نکته ای که در ارتباط با شهدا بسیار حائز اهمیت است، این است که شهید چیزی نیست که در گستره ی یک مرز جغرافیایی بگنجد. شهید فراتر از مرزهاست. شهادت کاری بود بس بزرگ که تنها شهدا از پس آن بر می آمدند. در واقع شهید بعد از شهادتش دیگر متعلق به یک روستا و یا یک شهر و یا یک محدوده ی جغرافیایی خاص نیست، متعلق به همه ی آنانی است که راه شهدا را، راه حق می دانند و این موضوع تنها در مرز جغرافیایی خاص مصداق ندارد، شهید متعلق به همه ی ملت های آزاده ی جهان است.

به مناسبت ۲۴ آذرماه، سی و سومین سالگرد شهادت شهید عبدالله نظری یکی از ۳۴ شهید گلگون کفن منطقه ی دوسرشمار ( بالاده ، پایین ده ، تیله بن ، قلعه ، میرافضل ، واوسرنو ) شعری را که به قلم خود شهید نگاشته شده است منتشر می کنیم. شهید نظری این شعر را در سن ۱۴ سالگی و چند ماه قبل از به شهادت رسیدنش سروده است که نشان می دهد در آن سنین نوجوانی چه شور و حالی برای رفتن به جبهه و جنگیدن برای حفظ کشور ، ناموس و اسلام داشته است.

 

با نگاهی به این شعر می توان دریافت که شهدای ما در آن سن و سال پایین و در آن برهه از زمان چه دغدغه ای داشتند و به چه چیزهایی فکر می کردند. شاید نوجوانان امروز ما که در سن و سال آن روزهای شهدای ما هستند، فکرشان تنها محدود به بازی و تفریح و درس باشد، ولی نوجوانان آن روزگار که زمان تفریح و بازی و درس خواندنشان بود، با حمله ی دشمن بعثی، با احساس وظیفه نسبت به کشور و دینشان ندای امامشان را لبیک گفتند و با کمترین بضاعت و با دلی پر از ایمان و عشق به خدا رفتند و کاری کردند که فرشتگان بر آنها قبطه می خورند.

 

شهید نظری در سن ۱۴ سالگی و زمانی که برای امتحانات ثلث اول سال سوم راهنمایی آماده می شد و حتی کارت ورود به جلسه امتحانات را هم گرفته بود، شرکت در امتحان الهی را بر آن ترجیح داد و از آن سربلند بیرون آمد. جبهه های نبرد برای همه ی رزمندگان کلاس درسی بود که شهدا در این امتحان با بهترین نمره از درگاه خدا نمره ی قبولی گرفتند و جایزه شان هم رسیدن به معبودشان بود که تا ابد در نزدش بماند و روزی بخورند.

شعر « برو فانتوم » سروده ی شهید عبدالله نظری، البته با کمی ویرایش که با اجازه از برادر شهید اعمال شده است تقدیم به همه ی شهدای ایران عزیز و به ویژه به شهدای عزیز بخش چهاردانگه و منطقه ی دوسرشمار می کنیم. شهید عبدالله نظری به همراه شهید حبیب الله کاردگر هر دو در گروهانی بودند که به نام شهید نعمت الله چهاردهی مزین بود که روز قبل از به شهادت رسیدن شهیدان نظری و کاردگر به دیار معبودش شتافت و همه جاودانه شدند.

 

…………………………………………………………………………….

 

« برو فانتوم » 

به قـربان خلبان، به فرمـان رهبـر                    به روی خاک دشمن می کشــد پـــر

بنـــــازم فانتـــوم و پــرواز تیــزش                    بریـــزد خـــون صـدامـــان به تیـــرش

برو فانتــوم بکـن خاکش تو ویران                   نمی دانـــد کـــه شیـر خوابیده ایران!

       برو صدام پشیمـان هستــی حالا                   صــد و چهــل جت و فانتوم دیــدی بالا!  (*)

بـرو فانتـــوم خــدا بـر زیــر بالـــت                   نگهبـــــانـــی  بـــده  بـــر  انقــــــلابت

زیر  پرچم شـدم، ژ – ۳ به دستـم                    به فرمــان امـــام سنـــگر نشستـــم

بـرو صــدام، تو پسمــانـدِ یـزیـدی                    تمــــــام بودجــه ی اســـلام دریــــدی

بکوب ارتش که صدام شد فراری                    سرانجامش بــود چون شاه، خــواری

بکـوب ارتش، خــــدا داری و ملت                    بکــوب بــر دشمــنِ پر خــــوار و ذلّـت

حـــالا ملــت ایران گشتـــه باران                    به یک دست اسلحه، یک دست قرآن

                                                                        سروده شهید عبدالله نظری – سال ۱۳۶۰

 

(*) – عملیات سایه البرز ( کمان ۹۹ ) اولین عملیات هوایی بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از حمله عراق به ایران انجام گرفت. این عملیات در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ انجام شد.در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند.

 

در این عملیات از جنگنده – بمب‌افکن‌های اف-۵ و اف-۴ برای بمباران و شکاری-رهگیرهای اف-۱۴ برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی و سی-۱۳۰هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد.

 

کمان ۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.


با تشکر ویژه از آقای شکرالله نظری، برادر بزرگوار شهید عبدالله نظری که این شعر و همینطور تصاویر شهید را برای انتشار در اختیار پایگاه خبری چهادانگه ساری قرار دادند.

۹۵/۰۵/۰۹ موافقين ۰ مخالفين ۰
میثم میثم

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی